English Index



High-speed train in China




High-speed train yard


High-speed rail has developed rapidly in China over the past 15 years with substantial funding from the Chinese
government, especially the economic stimulus program during the Great Recession. The removal of Railway
Minister, Liu Zhijun for corruption and a fatal railway accident near Wenzhou in 2011 raised
concerns about safety as well as affordability, financial sustainability and environmental impact. China's early
high-speed trains were imported or built under technology transfer agreements with foreign train-makers,
including Alstom, Siemens, Bombardier and Kawasaki Heavy Industrie. Following the initial technological transfer
is over, Chinese engineers have re-designed internal train components and built indigenous trains manufactured
by the state-owned CRRC Corporation
, the world largest railroad-car company.
The HSR building boom continues with the HSR network set to reach 38,000 km in 2025.

Source: Wikipedia

中国中車


A ticket of the high-speed train to Nanjing

(L) A car porch to the Beijing train station (R) A business-class lounge at Beijing station

A high-speed train is waiting for departure.

(L) A platform of Beijing station (M) An electric destination display (R) A railway track continues all main areas of China.

A business-class vehicle and seats: Maximum capacity is sixteen passengers.

A space of the business-class vehicle is wide. Female train attendant serves drinks and snack cookies.

(L) A passenger can watch a scene of high-raised apartment houses through a car window.(R) A special lunch served for passengers of the business-class vehicle.

(L) A special lunch served for passengers of the business-class vehicle.(R) Multiple pagoda seen from the train window

(L) High-rase buildings in Jinan: Most of them are residence.(R) Hilly areas dotted in the plains.

(L) Double-deck raiiway track (M) Second-class seats consist of 2 plus 3 in one lane. (R) Business-class seats in a compartment

(L) Business-class seats viewed from a backside (R) A cafeteria vehicle of the high-speed train

(L) A cultivated land with rich green (M) A river and a bridge, decorated with red color (R) Frist-class seats of a high-speed train

(L) Business-class seats: The present train speed is 305 Km/H, which is shown in the electric bulltin board.
(R) The board shows that temperature outside is 31℃
.

High-raise apartment buildings near Nanjing

A high-speed train is arriving at Nanjing station

(L) Automatic ticket gate (R) A ticket of the high-speed train to Shanghai

(L) The front view of Nanjing station
(R) A security check point before riding the train at the Nanjing station: All passengers have to show ID (passport ) and the ticket.

(L) A train passenger goes up to the departure lobby of Nanjing station
(R) A departure lobby of the Nanjing South Railway Station

(L) Business-class lounge at Nanjing station (M) Inside of the lounge (R) An escalator to the platform

(L) A high-speed train is entering to the Nanjing station. (R) A female train attendant is distributing drinks and snack candy.

(L) Packed meal and soup were delivered to the business-class car seat.
(R) Zhenjiang building and train station

(L) Train runs along the Yangtze riverside.(M) Police officer looks around inside of a car.
(R) Through a car window, we enjoy a lush scene spreads out.

A rail yard of the high-speed trains near Shanghai

(L) A train is approaching to Shanghai (R) A rail yard of the high-speed trains near Shanghai

(L) Th train is entering to Shanghai Railway Termainal. (M) Electric bulletin board showed we are arriving at Shanghai Terminal.
(R) Platform of Shanghai station

Shanghai Termanal Station


世界最長の営業距離を誇り、2018年には香港にまで鉄道網を伸ばした中国の高速鉄道。しかし、ほとんどの路線が
赤字経営という問題もあるようだ。中国メディアの今日頭条は、中国高速鉄道が「毎年赤字」である理由を分析する
記事を掲載した。高速鉄道は中国人の生活を大きく変えたと言えるだろう。広大な中国を短時間で移動できるようになった。
北京ー香港間の場合、従来の鉄道では約24時間かかっていたところ、今では高速鉄道を利用すれば9時間で移動できる。
北京ー上海間では時速300Km/H以上で走行、所要時間は最速、4時間30分以内である。

中国では旧正月など長期休暇では満席になるものの、休暇期間以外は空席が目立ち、旅行者やビジネス客などの需要が
大きい北京―広東、北京―上海、上海―昆明といった区間を除き、中部・西部方面の乗客は少なく、ウルムチに
近くなればなるほど車内はガラガラになるという。中国の高速鉄道建設は、国家プロジェクトのため銀行からの融資は
優遇されているが、建設コストは決して安価ではなく、1キロメートルあたり1億元(16億6000万円)の他、莫大な
維持費もかかる。このまま赤字経営が続いた場合、安全な運行を続けられるのか一抹の不安材料となる。
記事参照:2019年3月19日、モーニングスター


Wenzhou Train Collision
2011年温収支鉄道衝突脱線事故( Wikipedia )

北京―上海間などの高速鉄道座席は予約制だが、1か月前の段階から、ビジネスクラスの席から埋まってゆく。次は
1等車、最後に2等車となる。高速鉄道でも停車する駅の数に比例して行き先までの所要時間が約2倍近く変わる。乗車券
代金は変わらないので最速の電車ほど早く座席が埋まる。ビジネスクラス席は日本の新幹線のグランクラスより座席数も
少なく、豪華である。弁当や駄菓子、飲み物などが提供されるが、1時間ほど乗車した南京ー上海間でも同様のサービスが
あった。やはり中国なのであろう、座席のクッションなどは乗客が降りてから片づけるのではなく、持ち去らないように
降車直前に係員が撤去する。車内電光掲示板に英語表記も出るが、現在の走行速度、外気温などが表示されるのは、欧州の
鉄道と同じである。JR東海やJR西日本新幹線で頻繁に表示される、とても
恥ずべき「おタバコをお吸いの方は何号車と
何号車の喫煙室をご利用ください」などの表示やアナウンスは絶対あり得ないし、世界で唯一、日本だけの代物である。

High-speed-train ride between Beijing and Shanghai

Harsher punishment for smoking on high-speed trains
ChinaDaily

China Railway Corporation, the nation's railway operator, in August 2016, issued new rules further
to tighten up the smoking ban on trains, saying that any passengers who are caught twice violating
the ban will be forbidden to purchase any high-speed train tickets across China.
A violator of the no-smoking rule may be fined up to 2,000 yuan ($300).




Travel by Train
All railway trains should be completely smoke -free.

イタリア鉄道旅行・シシリア イタリア鉄道旅行記 Italia Rail: Trenitalia
アイルランド鉄道旅行 アイルランド鉄道旅行記   Rail Travel Ireland
ニュージランド鉄道旅行 ニュージランド鉄道旅行記  NZ Rail: Tranz Alpine/Scenic
オーストラリア鉄道旅行 オーストラリア鉄道旅行記   Brief Journey by Australian Rail
米国・東北部鉄道旅行 ボストン-ニューヨーク高速鉄道  Amtrak Acela Express/Boston_Newyork
シカゴ鉄道 シカゴCTA鉄道 Chicago CTA Rail
マイアミ鉄道 マイアミMETRO鉄道  Miami Metro Rail

パリ近郊鉄道・地下鉄 ワシントンDC地下鉄・ユニオン駅 Washington DC Metro/Union Station

ストックホルム・空港鉄道 ストックホルム・アーランダ急行  Stockholm Arlanda Airport and Express
ストックホルム地下鉄 
ストックホルム地下鉄・近郊鉄道   Stockholm County Railways
スエーデンX2000の旅 
X2000の旅  X2000:Stockholm_Copenhagen Express
コペンハーゲン近郊鉄道・地下鉄 
コペンハーゲン地下鉄・近郊鉄道  Greater Copenhagen Railways
フィンランド鉄道 路面電車 地下鉄 
フィンランド鉄道、路面電車、地下鉄  Railways in Helsinki, Finland
サンフランシスコ鉄道 スイス・オーストリア・ドイツ鉄道 
EU Trains 2013

タイ・バンコク鉄道 
バンコク・スカイトレイン・地下鉄・タイ鉄道   Bangkok Mass Transit/Thai Railways
台湾高速鉄道 
台湾高速鉄道  Taiwan High Speed Rail
インド鉄道 
インド鉄道・地下鉄  Indian Railways and Dehli Metro
パリ近郊鉄道・地下鉄 
韓国高速鉄道・空港急行・地下鉄 Korea Train Express, Airport Express and Metro
パリ近郊鉄道・地下鉄
  香港空港エクスプレス・地下鉄  Airport Express and MTR, Hong Kong
パリ近郊鉄道・地下鉄 中国高速鉄道 High-speed railway in China

シカゴ鉄道 ポルトガル地下鉄・鉄道  
Portugal Metro, Railways
マイアミ鉄道 アムステルダム鉄道・市電  
Amsterdam Rail
シカゴ鉄道 スペイン高速鉄道  
High-speed train in Spain
マイアミ鉄道 バロセロナ都市交通  
Barcelona Railways
パリ鉄道ターミナル駅 パリ鉄道ターミナル  Paris Rail Terminals
パリ近郊鉄道・地下鉄 パリ地下鉄・近郊鉄道  Paris Metro_RER_Tram
  フランス国鉄の旅  
Railway Travel in France
 ドイツ国鉄の旅
Railway Travel in Germany

 バンクーバー・スカイトレイン 
Vancouver Skytrain
パリ近郊鉄道・地下鉄 カナダ・エドモントン地下鉄  
Edomonton Metro
パリ近郊鉄道・地下鉄 カナダ大陸横断鉄道・VIA 
Trans-Canada Railway, VIA

米国・東北部鉄道旅行 シアトル・モノレール、リンク鉄道 
Monorail and Link railway st Seatle
米国・東北部鉄道旅行 米国アムトラックで氷河国立公園へ
Amtrak: Seatle to Glacier National Park
パリ近郊鉄道・地下鉄 サンフランシスコ・バート、 ケーブルカー、市電  
San Francisco, cablecar, tram and Bart

パリ近郊鉄道・地下鉄 アラスカ鉄道 Alaskan Railroad

 モスクワ地下鉄 Moscow Metro
 サンクトベルグ地下鉄 Saint Petersburg Metro
 ロシア高速鉄道 Sapsan, high-speed train of Russia
パリ近郊鉄道・地下鉄 ヘルシンキ・サンクトベルグ間高速鉄道 Allegro, high-speed train between Finland and Russia


パリ近郊鉄道・地下鉄 キャンベラ・シドニー間鉄道Railways connecting Canberra and Sydney, Australia
 ゴールドコースト・ライトレール Gold Coast Light-Rail
 トロンハイム・オスロ間鉄道 Trohdheim-Oslo railway, Norway


 成田空港・東京間鉄道
Narita Airport-City Rail Service
 東北新幹線・はやぶさ 
Japanese high-speed train 'Hayabusa'
 秋田新幹線・スパーコマチ 
Japanese high-speed train 'Super-Komachi'


China in 2019

Arrival to Beijing Airport High-grade Hotels in Beijing Great Wall in China Forbidden City in Beijing
Jingshan Park and Temple of Heaven, Beijing Summer Palace in Beijing Beijing Restaurants
High-speed train in China Hotels in Nanjing and Shanghai Metro in Nanjing and Shanghai
Cities of Nanjing and Shanghai A fast-growing nation, China Smoking ban in China in 2019
Departure from Shanghai Airport

Shanghai in 2013
Shanghai's Smoking Ban Smoking Ban in Restaurant looks hazy Smoking Ban in Restaurant appeared to fail.
Suzhou 2013 Shanghai 2013 Shanghai Hotels Shanghai Railways Shanghai Life Smoking in Shanghai in 2013

Railway-travel around the world


中国高速鉄道
「禁煙席ネット」主宰 日本タバコフリー学会顧問 医学博士 宮本順伯
This Web site is link-free.
This information was provided by the Smokefree Hotel and Travel.
The article was written and photograph was taken in May 2019, by Junhaku Miyamoto, M.D., PhD.



China
Hotels in Nanjing and Shanghai


Special Note:
 Two South Kuril and two islands off Hokkaido are the own land of Japan.
 Smoke-free hotels in Japan
 Domestic travel in Japan
 Smoke-free should be the minimum standard for the host city in the Olympic.
 WHO: Smoking should be banned in all public spaces.
 World population: seven billion v.s. Declining birth rate in Japan
 Nobody in the earth can destroy the natural beauty of the land.
 Tax saving's rental housing is mushrooming.


www. smokefree.jpn.com

COPYRIGHT(C)2006-2019 JUNHAKU MIYAMOTO, M.D. ALL RIGHTS RESERVED.
The way to contact to the writter
Smoke-free rental condominium in Tokyo (PR)
Junhaku Miyamoto: profile



Smoke-free Hotel and Travel

受動喫煙防止条例  屋内全面禁煙  屋内喫煙設備撤去 鉄道車内完全禁煙レンタカー レストラン バー 飲食店 ホテル 空港 喫煙規制
Restaurant hotel railway rent-a-car travel airport tobacco smoking ban